The University of Guadalajara, through a project created by the Environmental Sciences Museum as part of the University’s Cultural Center, and with the support of the Guadalajara International Book Fair, has established the José Emilio Pacheco City and Nature Award. The prize, which will be given for the first time this year, will be dedicated to poetry. The winning author, who must write in Spanish and have at least ten unpublished poems or poems published in the last five years that are related to nature, urban sustainability, socio-ecological harmony and environmental conservation, will be given a purse of US $10,000. The award is dedicated to poet José Emilio Pacheco, whose work explores the duality between cities and nature.
Created by the University of Guadalajara, and with the collaboration of the National Institute for Indigenous Languages, the Culture Ministry, the National Commission for the Development of the Indigenous Cultures and Jalisco’s Department of Education, the American Indigenous Literature Award is granted to enrich, protect and promote the legacy and richness of Mexico’s indigenous peoples through literature in all its forms, and to and acknowledge and further develop the careers and works of indigenous authors. The award, which carries a purse of US $25,000, will be given for the fourth time at the 2016 FIL Guadalajara.
The SM Ibero-American Award for Literature for Children and Young People was implemented in 2005, the year of Ibero-American literature, with the goal of promoting literature for children and young people throughout Ibero-America. The award is given out each year during the Guadalajara International Book Fair to recognize writers of literature for children and young people and carries a purse of US $30,000.
With the goal of creating a network that helps to encourage the work of illustrators of books for children and young people in Ibero-America, the SM Foundation and the FIL Guadalajara invites illustrators to submit their work to be included in the Annual Ibero-American Illustration Catalog. The 45 works selected will be displayed in an exposition at the Guadalajara International Book Fair. In addition, illustrators will have the opportunity to work on an illustrated book with Ediciones SM and the winner will be given US $5,000. You can find more information at: www.iberoamericailustra.com
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Culinary Revolution: Science and Innovation with Ferran Adrià
FIL Science
Culinary Revolution: Science and Innovation with Ferran Adrià
Fundación Telefónica Movistar Mexico, along with its general director Luis Prendes, has the honor of presenting Ferran Adrià, a world-famous chef who, during the conference, will talk about creativity, innovation and its application in gastronomy. In this presentation he will explain how creativity can be a fundamental engine in any field, sharing his experience in the evolution of El Bulli, his iconic restaurant that marked a milestone in molecular gastronomy. Adrià will also break down his creative process, based on constant experimentation, and highlight the importance of culinary education and documentation, presenting projects such as Bullipedia. In addition, he will highlight the need for interdisciplinary collaboration to enrich gastronomy and explore the future of this field, considering new trends and technological advances. Finally, he will alternate personal and professional anecdotes that offer an intimate insight into his career.
Participant: Ferran Adrià
Presenter: Camilo Aya
Ferran Adrià
14 de mayo de 1962, Barcelona, España. Realizó sus estudios básicos en Barcelona. Su pasión era el futbol, y su relación con la cocina fue casi nula en esta etapa.
De los 15 a los 21 años (1977-1983)
En 1977 ingresó en el Instituto Politécnico de la Merced para cursar estudios administrativos, pero en 1980, a los 18 años, dejó atrás sus estudios y se introdujo progresivamente en el mundo profesional de la cocina, lo cual le permitió adquirir experiencia a la hora de asumir responsabilidades, ya que por primera vez él era el encargado de una cocina.
De los 22 a los 49 años (1984-2011)
Con 22 años, en abril de 1984, entró a elBulli como jefe de partida; en 1986 fueron nombrados él y Christian Lutaud jefes de cocina en tándem, posteriormente se convirtió en chef único de elBulli. A sus 28 años, en 1990, nació el Restaurante elBulli SL, una sociedad formada por Juli Soler y Ferran Adrià, en la que desarrollaron un modelo de negocio basado en consultorías y asesorías con empresas de la industria alimentaria, hotelería y restauración; una editorial propia y una empresa de catering, entre otros proyectos. Desde principios de los noventa se empezó a producir un cambio en la cocina de Ferran y elBullirestaurante, y junto con platos mediterráneos, comenzaron a aparecer una serie de conceptos, elaboraciones, técnicas y formatos de servicio nuevos, desarrollando un estilo de cocina propio que cambió el paradigma de la gastronomía.
Elbullifoundation
Una década después, el 30 de julio de 2011, elBullirestaurante cerró sus puertas para transformarse en elBullifoundation, que tiene como objetivo salvaguardar el legado de elBullirestaurante, compartir la experiencia en gestión e innovación y generar contenido de calidad para la restauración gastronómica: una herramienta de autoaprendizaje y educación valiosa para afianzar la gastronomía como disciplina académica.
La influencia transversal de Ferran Adrià
•Creador de nuevos conceptos y modelos de negocio que han generado influencia a distintos niveles
•Creador, con la Universidad de Harvard, del curso ciencia y cocina, un cambio de paradigma entre el mundo de la universidad y la gastronomía
•Embajador mundial de Telefónica desde 2010, con infinidad de proyectos relacionados con la innovación y la educación al máximo nivel:
Más de 700 conferencias alrededor del mundo para ofrecer una reflexión sobre el mundo de la transformación digital y la innovación
Challenges: Ideas4Transformation, Hacking Bullipedia, Talentum, NFTs “La teoría de la evolución culinaria”
Camilo Aya
Colombiano de 52 años, con una trayectoria laboral de 30 años; y en Grupo Telefónica, de 20 años.
Ingeniero industrial por la Universidad de Los Andes de Bogotá, con una maestría en dirección de empresas por Columbia Business School, de Nueva York.
Se incorporó a Telefónica Colombia en 2003, en 2006 fue nombrado director de Estrategia, Regulación y Negocio Mayorista, y a partir de 2012 asumió como director de Marketing B2C de Telefónica en Colombia. Allí fue el responsable por el crecimiento en participación de ingresos en los negocios de prepago y pospago en el segundo mercado móvil más concentrado de Latinoamérica, luego del mexicano. Lideró el lanzamiento comercial de la red 4G y el desarrollo de los negocios fijos de banda ancha, TV y voz, así como el lanzamiento de los nuevos servicios de fibra óptica e IPTV en Colombia.
Actualmente es presidente ejecutivo y CEO de Telefónica México desde septiembre de 2019, y presidente del Consejo Directivo de Fundación Telefónica Movistar México.
Organiza: Fundación Telefónica Movistar México and FIL Guadalajara